Raad spel

Nieuwe Liberty BASIC programmeurs kunnen hier om hulp vragen.

Moderators: anthonio, Abcott

Raad spel

Berichtdoor ridick1 » do jan 19, 2012 5:13 pm

het is nog lang niet af maar ik heb een 'halve preview':
het is de bedoeling een getal te raden.
je mag kijken, als ik hulp nodig heb zeg ik het wel!


Code: Selecteer alles
'----ridick1----
'Open Source & Free!


[setup.main.Window]

    '-----Begin code for #main

    nomainwin
    WindowWidth = 550
    WindowHeight = 410
    UpperLeftX=int((DisplayWidth-WindowWidth)/2)
    UpperLeftY=int((DisplayHeight-WindowHeight)/2)

    BackgroundColor$ = "blue"
    ForegroundColor$ = "red"

    '-----Begin GUI objects code

    groupbox #main.groupbox4, "beginnen!", 130, 112, 310, 180
    button #main.button5,"Afsluiten",[button5Click], UL,  20, 357, 110,  20
    button #main.button14,"1 ronde",[buttontoClick1], UL, 160, 147, 145,  25
    button #main.button15,"3 rondes",[buttontoClick2], UL, 160, 182, 145,  25
    button #main.button16,"5 rondes",[buttontoClick3], UL, 160, 217, 145,  25

    '-----End GUI objects code

    open "Raad het getal!" for window as #main
    print #main, "font ms_sans_serif 10"
    print #main, "trapclose [quit.main]"


[main.inputLoop]   'wait here for input event
    wait



[button5Click]   'Perform action for the button named 'button5'
goto [quit.main]

    wait


[buttontoClick1]
notice "Je gaat 1 ronde doen!"
goto [1rondes]

    wait


[buttontoClick2]
notice "Je gaat 3 rondes doen!"
goto [3rondes]

    wait


[buttontoClick3]
notice "Je gaat 5 rondes doen!"
goto [5rondes]
    wait

[quit.main] 'End the program
    close #main
    end





'----------------------------------------------------------------------------------------------'
'1 ronde





    [1rondes]
notice "er wordt een venster geopend waar je kan kiezen uit moeilijk en makkelijk!"
'Form created with the help of Freeform 3 v03-27-03
'Generated on Jan 19, 2012 at 17:04:18


[setup.1ronde.Window]

    '-----Begin code for #1ronde

    nomainwin
    WindowWidth = 550
    WindowHeight = 170
    UpperLeftX=int((DisplayWidth-WindowWidth)/2)
    UpperLeftY=int((DisplayHeight-WindowHeight)/2)

    BackgroundColor$ = "lightgray"

    '-----Begin GUI objects code

    button #1ronde.button1,"Moeilijk",[Moeilijk], UL,  15, 107, 500,  25
    button #1ronde.button2,"Makkelijk",[Makkelijk], UL,  15,  77, 500,  25
    button #1ronde.button3,"Sluit",[Sluit], UL, 195,  47, 145,  25

    '-----End GUI objects code

    open "1ronde" for window_nf as #1ronde
    print #1ronde, "font ms_sans_serif 10"
    print #1ronde, "trapclose [quit.1ronde]"


[1ronde.inputLoop]   'wait here for input event
    wait



[Moeilijk]   'Perform action for the button named 'button1'
close #1ronde
notice "tussen 1 en 100!"
raden = int(rnd(0)*100)+1
score = 0
antwoord = 0
let score = score + 1
prompt "welk getal raadt je?"; antwoord
if antwoord < score then notice "Raad hoger!!!"


    wait


[Makkelijk]   'Perform action for the button named 'button2'

    'Insert your own code here

    wait


[Sluit]   'Perform action for the button named 'button3'
goto [quit.1ronde]

    wait

[quit.1ronde] 'End the window
    close #1ronde
    end





'einde 1ronde
'-----------------------------------------------------------------------------------------'






    [3rondes]

    [5rondes]




ridick1
 
Berichten: 31
Geregistreerd: zo jan 15, 2012 12:48 pm

Re: Raad spel

Berichtdoor ridick1 » wo jan 25, 2012 8:54 am

Ik zit nu op een schoolcomputer, kan dus niet verder.
Ik houd van de ak lerares....
die valt altijd uit!!!!
maar ga vanmiddag weer verder progammeeren, dan geefik nog een voorproefje!!!

Ridick1
ridick1
 
Berichten: 31
Geregistreerd: zo jan 15, 2012 12:48 pm

Re: Raad spel

Berichtdoor Gordon » wo jan 25, 2012 10:10 pm

Het gaat heel goed.
Ik heb wel op twee plekken een extra statement WAIT geplaatst.
Dan werkt het testen beter.

Code: Selecteer alles
[quit.1ronde] 'End the window
    close #1ronde
    wait           '<<<<<<<<<<<<<<
    end

'einde 1ronde
'-----------------------------------------------------------------------------------------'

    [3rondes]

    [5rondes]

wait            '<<<<<<<<<<<<<<<<<





De eerste extra wait voorkomt dat het programma eindigd, waarbij
het eerste venster #main nog open staat.

De twee extra wait voorkomt dat het programma zo maar eindigd als je keuze
knoppen 3 of 5 indrukt.

Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Re: Raad spel

Berichtdoor ridick1 » do jan 26, 2012 5:07 pm

Er is een probleem... 1ronde moeilijk is nu af maar ik krijg een error.

Code: Selecteer alles
'----ridick1----
'Open Source & Free!


[setup.main.Window]

    '-----Begin code for #main

    nomainwin
    WindowWidth = 550
    WindowHeight = 410
    UpperLeftX=int((DisplayWidth-WindowWidth)/2)
    UpperLeftY=int((DisplayHeight-WindowHeight)/2)

    BackgroundColor$ = "blue"
    ForegroundColor$ = "red"

    '-----Begin GUI objects code

    groupbox #main.groupbox4, "beginnen!", 130, 112, 310, 180
    button #main.button5,"Afsluiten",[button5Click], UL,  20, 357, 110,  20
    button #main.button14,"1 ronde",[buttontoClick1], UL, 160, 147, 145,  25
    button #main.button15,"3 rondes",[buttontoClick2], UL, 160, 182, 145,  25
    button #main.button16,"5 rondes",[buttontoClick3], UL, 160, 217, 145,  25

    '-----End GUI objects code

    open "Raad het getal!" for window as #main
    print #main, "font ms_sans_serif 10"
    print #main, "trapclose [quit.main]"


[main.inputLoop]   'wait here for input event
    wait



[button5Click]   'Perform action for the button named 'button5'
goto [quit.main]

    wait


[buttontoClick1]
notice "Je gaat 1 ronde doen!"
goto [1rondes]

    wait


[buttontoClick2]
notice "Je gaat 3 rondes doen!"
goto [3rondes]

    wait


[buttontoClick3]
notice "Je gaat 5 rondes doen!"
goto [5rondes]
    wait

[quit.main] 'End the program
    close #main
    end





'----------------------------------------------------------------------------------------------'
'1 ronde





    [1rondes]
notice "er wordt een venster geopend waar je kan kiezen uit moeilijk en makkelijk!"
'Form created with the help of Freeform 3 v03-27-03
'Generated on Jan 19, 2012 at 17:04:18


[setup.1ronde.Window]

    '-----Begin code for #1ronde

    nomainwin
    WindowWidth = 550
    WindowHeight = 170
    UpperLeftX=int((DisplayWidth-WindowWidth)/2)
    UpperLeftY=int((DisplayHeight-WindowHeight)/2)

    BackgroundColor$ = "lightgray"

    '-----Begin GUI objects code

    button #1ronde.button1,"Moeilijk",[Moeilijk], UL,  15, 107, 500,  25
    button #1ronde.button2,"Makkelijk",[Makkelijk], UL,  15,  77, 500,  25
    button #1ronde.button3,"Sluit",[Sluit], UL, 195,  47, 145,  25

    '-----End GUI objects code

    open "1ronde" for window_nf as #1ronde
    print #1ronde, "font ms_sans_serif 10"
    print #1ronde, "trapclose [quit.1ronde]"


[1ronde.inputLoop]   'wait here for input event
    wait



[Moeilijk]   'Perform action for the button named 'button1'
close #1ronde
close #main
notice "tussen 1 en 100!"
raden = int(rnd(0)*100)+1
score = 0
antwoord = 0
let score = score + 1
prompt "welk getal raadt je?"; antwoord
if raden < antwoord then
notice "Raad lager!!!"
goto [Moeilijk]
wait
end if
if raden > antwoord then
notice "Raad hoger!!!"
goto [Moeilijk]
wait
end if
if raden = antwoord then
notice "geraden in " ;score ;" keer!!!!"
goto [quit.ronde1]
end if


    wait


[Makkelijk]   'Perform action for the button named 'button2'

    'Insert your own code here

    wait


[Sluit]   'Perform action for the button named 'button3'
goto [quit.1ronde]

    wait

[quit.1ronde] 'End the window
    close #1ronde
    goto [setup.main.Window]
    wait
    end





'einde 1ronde
'-----------------------------------------------------------------------------------------'






    [3rondes]

    [5rondes]

    wait






Kan je me helpen?

bedankt!!
ridick1
ridick1
 
Berichten: 31
Geregistreerd: zo jan 15, 2012 12:48 pm

Re: Raad spel

Berichtdoor Gordon » do jan 26, 2012 6:37 pm

hmmmm ....
Code: Selecteer alles
[Moeilijk]   'Perform action for the button named 'button1'
close #1ronde
close #main

notice "tussen 1 en 100!"

raden = int(rnd(0)*100)+1
score = 0
antwoord = 0

let score = score + 1

prompt "welk getal raadt je?"; antwoord

    if raden < antwoord then
        notice "Raad lager!!!"
        goto [Moeilijk]
        wait
    end if

    if raden > antwoord then
        notice "Raad hoger!!!"
        goto [Moeilijk]
        wait
    end if

    if raden = antwoord then
        notice "geraden in " ;score ;" keer!!!!"
        goto [quit.ronde1]
    end if


wait



Je springt met goto naar [Moeilijk] maar waarschijnlijk wil je naar
let score = score + 1
springen, ik zou daar een ander label voor plaatsen.

Want in jouw geval spring je naar [Moeilijk] en je wilt dat LB de reeds gesloten
vensters #1ronde en #main opnieuw afsluit .... dat zal LB niet lukken...


Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Re: Raad spel

Berichtdoor ridick1 » vr jan 27, 2012 2:57 pm

Dan ga ik wat aanpassen :-)
ridick1
 
Berichten: 31
Geregistreerd: zo jan 15, 2012 12:48 pm


Keer terug naar Beginner

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron