3d molecul sim

Algemene discussies en vragen omtrent Liberty BASIC programma's. Stuur zoveel mogelijk delen van listings (snippets) in als je hulp wilt.

Moderators: anthonio, Abcott

3d molecul sim

Berichtdoor bluatigro » ma nov 03, 2014 12:58 pm

draait ook onder justbasic
sprite main :
http://www.basic.wikispaces.com/How+to+ ... ur+Sprites
sprites :
Code: Selecteer alles
''==================== BEGIN SPRITE CODE
call clear 100 , 100
for height = -100 to 100
  call sphere 0,0,0 , 45 , red
next height
call save "bol-red"
call clear 100 , 100
for height = -100 to 100
  call sphere 0,0,0 , 45 , red
next height
call save "bol-red"
call clear 100 , 100
for height = -100 to 100
  call sphere 0,0,0 , 45 , blue
next height
call save "bol-blue"
call clear 100 , 100
for height = -100 to 100
  call sphere 0,0,0 , 45 , yellow
next height
call save "bol-yellow"
call clear 100 , 100
for height = -100 to 100
  call sphere 0,0,0 , 45 , green
next height
call save "bol-green"
call clear 100 , 100
for height = -100 to 100
  call sphere 0,0,0 , 45 , cyan
next height
call save "bol-cyan"
call clear 100 , 100
for height = -100 to 100
  call sphere 0,0,0 , 45 , magenta
next height
call save "bol-magenta"

notice "ready !!"
''==================== END SPRITE DRAW CODE

molecul 3d
Code: Selecteer alles
WindowWidth = DisplayWidth
WindowHeight = DisplayHeight
global winx , winy , tx  , ty , tz , tkl , max
winx = WindowWidth
winy = WindowHeight
tx = 0
ty = 1
tz = 2
tkl = 3
max = 20
loadbmp "bol1" , DefaultDir$ + "\BMP\bol-red.bmp"
loadbmp "bol2" , DefaultDir$ + "\BMP\bol-green.bmp"
loadbmp "bol3" , DefaultDir$ + "\BMP\bol-yellow.bmp"
loadbmp "bol4" , DefaultDir$ + "\BMP\bol-blue.bmp"
loadbmp "bol5" , DefaultDir$ + "\BMP\bol-magenta.bmp"
loadbmp "bol6" , DefaultDir$ + "\BMP\bol-cyan.bmp"
clr$ = "bol1 bol2 bol3 bol4 bol5 bol6"
dim spr( max , 3 ) , ry( max )
nomainwin
open "molecule 3d" for graphics as #m
  #m "trapclose [quit]"
  for i = 0 to max
    #m "addsprite spr" ; i ; " " ; clr$
    spr( i , tx ) = range( -300 , 300 )
    spr( i , ty ) = range( -300 , 300 )
    spr( i , tz ) = range( -300 , 300 )
    spr( i , tkl ) = ( i mod 6 ) + 1
    ry( i ) = i
  next i
  #m "when characterInput [key]"
  #m "setfocus"
  timer 40 , [tmr]
wait
[tmr]
  for h = 1 to max
    for l = 0 to h - 1
      if spr( ry( h ) , tz ) < spr( ry( l ) , tz ) then
        q = ry( h )
        ry( h ) = ry( l )
        ry( l ) = q
      end if
    next l
  next h
  for i = 0 to max
    x = spr( ry( i ) , tx )
    y = spr( ry( i ) , ty )
    z = spr( ry( i ) , tz )
    #m "spriteimage spr" ; i _
    ; " " ; word$( clr$ , spr( ry( i ) , tkl ) )
    #m "spritexy spr" ; i _
    ; " " ; winx / 2 + x ; " "; winy / 2 - y
    call rotate x , z , 0.1
    spr( ry( i ) , tx ) = x
    spr( ry( i ) , ty ) = y
    spr( ry( i ) , tz ) = z
  next i
  #m "drawsprites"
wait
[key]
[quit]
  for i = 0 to 5
    unloadbmp "bol" ; i + 1
  next i
  close #m
end
function range( l , h )
  range = rnd(0) * ( h - l ) + l
end function
sub rotate byref k , byref l , r
  s = sin( r )
  c = cos( r )
  hk = k * c - l * s
  hl = k * s + l * c
  k = hk
  l = hl
end sub
bluatigro
 
Berichten: 306
Geregistreerd: za sep 27, 2008 6:01 pm

Re: 3d molecul sim

Berichtdoor Ton scheepens » vr jan 16, 2015 11:56 am

Hi Bluatigro,

When I tried to get your software running I got an error remark with the lines : call clear 100 , 100.

Do I have to change something? Or did I wrong in the start-procedure ?

Thanks for an eventual answer . . . .

Regards, Ton.
Ton scheepens
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo okt 01, 2014 5:00 pm

Re: 3d molecul sim

Berichtdoor bluatigro » vr jan 16, 2015 12:47 pm

you have to remove the point at the end
bluatigro
 
Berichten: 306
Geregistreerd: za sep 27, 2008 6:01 pm

Re: 3d molecul sim

Berichtdoor Ton scheepens » vr jan 16, 2015 1:04 pm

Hi another time,

The point in my text is the end of the sentence !

In your program there is no point present . . . .

So long !
Ton scheepens
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo okt 01, 2014 5:00 pm

Re: 3d molecul sim

Berichtdoor ForNext » di jan 20, 2015 9:31 am

Ton,

Ik weet niet of je er inmiddels uit bent, maar het is mij gelukt om het programma aan de praat te krijgen.
Dus mocht je nog belangstelling hebben, dan zie ik het wel.

Ciao,
Roberto
Cursist LB Amstelveen
ForNext
 
Berichten: 60
Geregistreerd: za okt 27, 2007 9:40 am
Woonplaats: Amstelveen

Re: 3d molecul sim

Berichtdoor Ton scheepens » di jan 20, 2015 11:46 am

NaDeRunActie.jpg
NaDeRunActie.jpg (103.08 KiB) 4792 keer bekeken
Beste,

( van wie was nou de reactie van 20 jan ??? )

Maar . . .het wil bij mij niet lukken. Er blijft aldoor 'n blokkade komen bij de eerste regel na het BEGIN SPRITE CODE ......
Dus blijft de vraag : wat is hier de oorzaak ?

Zie bijlage
Ton scheepens
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo okt 01, 2014 5:00 pm

Re: 3d molecul sim

Berichtdoor ForNext » di jan 20, 2015 12:27 pm

Beste Ton,

Bovenaan dit item is een link geplaatst.
Als je daar naar toe gaat krijg je een scherm met "How to draw Sprites".
Kies de bovenste optie "Draw Bool Sprites" en kopieer die listing in een nieuw scherm in LB.
Halverwege die listing staat dat je er zelf code aan toe kunt voegen.
Voeg op die plaats de 1e listing in.
Run het programma en de 6 benodigde sprites worden aangemaakt.
Die sprites heb je nodig voor het kunnen runnen van de 2e listing. Check even of ze in de juiste map zitten.

Succes.
Roberto
Cursist LB Amstelveen
ForNext
 
Berichten: 60
Geregistreerd: za okt 27, 2007 9:40 am
Woonplaats: Amstelveen


Keer terug naar Liberty BASIC Code

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron