De WORKSHOP Deel 1

Hints voor de workshop deelnemers

De WORKSHOP Deel 1

Berichtdoor Gordon » ma mei 05, 2008 12:18 pm

Hierbij de lessen die tot nu toe behandeld zijn.
De "cursisten" hebben natuurlijk ook overige documenten ontvangen.

Hiermee krijgt u een indruk van wat wij aan het doen zijn.
De lessen zijn in lsn vorm geschreven.

Veel plezier.

Gordon
Bijlagen
lessen1.zip
(2.19 MiB) 270 keer gedownload
Gordon
Site Admin

Re: De WORKSHOP Deel 1

Berichtdoor stilleheide » ma mei 05, 2008 3:56 pm

Een toevoeging op de lessen die Gordon in de 'lessen1.zip'-bijlage heeft verzameld m.b.t. de bijdragen van Joop van der Heide:
1. Het programma JvdHeide.lsn loopt mogelijk vast op het laden van een bitmap. Laat je hier niet door ontmoedigen.
De commando's zijn:
bmpbutton #window.knop2 "c:\Program Files\Liberty BASIC v4.03\bmp\button04.bmp", [knop3], ul, 275, 150
en een eind verderop:
loadbmp "bitmap", "c:\Program Files\Liberty BASIC v4.03\bmp\button04.bmp"
Waarschijnlijk is het weglaten van Program Files\ voldoende.
Het gaat erom waar je LB hebt geplaatst en hoe je het hebt genoemd. Mogelijk moet ook v4.03 weg.
De reden waarom ik zoveel commentaar heb gegeven bij de commando's is dat het 'event driven' programmeren, d.w.z. het ingrijpen in de procesgang d.m.v. knoppen e.d., karakteristiek is voor LB, in tegenstelling tot oudere Basic-versies. Het is van belang om daar goed greep op te krijgen, en dit programma kan daarbij helpen.

2. Gordon heeft ook de onderdelen 'AdressenlijstLB.bas' en 'Adressn' in de bijlage gezet. Dit was eigenlijk niet mijn bedoeling. Ik had ze hem op zijn verzoek ter kennismaking toegestuurd nadat we erover gecorrespondeerd hadden. Het programma is voor eigen gebruik en heeft niet de pretentie algemeen toepasbaar te zijn, al heb ik daar geen bezwaar tegen. Ik heb hiervoor de basis gelegd op een 64 KB Sharp-computertje in de tijd dat er nog geen Excel e.d. bestond, maar het kan tegenwoordig natuurlijk veel gemakkelijker. De in een menu genoemde mogelijkheden voor het maken van een adressenboekje, etiketten e.d. heb ik ook nog niet voor LB uitgewerkt.
In het bestand 'Adressn' heb ik een klein aantal niet bestaande adressen gezet als voorbeeld. Dit bestand wordt door het programma aangeroepen. Als dit bestand in dezelfde map terechtkomt als het programma, zal het herkend worden, anders moet het pad in het programma aangepast worden.
In de oertijd bestond er nog geen alfabetiseringsroutine, vandaar dat dit met de hand moet gebeuren m.b.v. de nummering. Dit heeft ook zijn voordelen bij voorvoegsels en dergelijke.
Nu ik een betaalde versie van LB heb, kan ik het programma ook als een 'token'-bestand op andere computers zonder LB laten lopen.
Joop van der Heide
stilleheide

Re: De WORKSHOP Deel 1

Berichtdoor Gordon » ma mei 05, 2008 4:04 pm

Hallo Joop,

Ik heb de Adressn bijgewerkt met (fictieve) adressen.
Natuurlijk had ik niet in de gaten dat jij ook al fictieve adressen had staan.

Volgens mij heb ik ook de harde verwijzingen uit je listing gehaald.

Gordon.

N.b. Ik heb het adressenlijst programma op jouw verzoek uit de zipfile gehaald.
Je gaf aan dat er nog een enkel bug inzit en dat je die eerst eruit zult halen,
voordat je de listing vrijgeeft.
Laatst bijgewerkt door Gordon op ma mei 05, 2008 10:28 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Reden: De adressenlijst listing had nog een enkele bug.
Gordon
Site Admin

Keer terug naar Workshop Windows leren programmeren met Liberty BASIC