LEREN & programma schrijven stap voor stap ik ben een be

Cursussen, tutorials
Plaats hier uw bijdrage.

Berichtdoor Abcott » zo aug 26, 2007 5:10 pm

Hi MikadoFazant,

Welkom bij deze club.
Wat bedoel je precies met een pc kassa?

Wat moet ik mij erbij voorstellen?
Heeft het met het Internet te maken?

Abcott
Avatar gebruiker
Abcott
 
Berichten: 115
Geregistreerd: wo mei 25, 2005 9:58 pm

Mijn idee over een PC kassa

Berichtdoor mikadofazant » di aug 28, 2007 7:16 pm

begin van het programma hoe ik er over denk
vraag Wil de gebruiker van dit programma een nieuw produkt ingeven een dialoog scherm toont JA/NEEN
De gebruiker heeft JA ingedrukt het programma gaat naar INPUT iegenschappen van produkt zie verder
De gebruiker heeft NEEN ingedrukt het programma gaat naar toon kategorie van het produkt
INPUT eigenschappen van het produkt enkele vb
1---kategorie van prdukt
2---sub (een onderverdeling) van het produkt
3---sub sub kategorie van het produkt
4---KORTE omschrijving van een produkt
5---Gewicht van een produkt
6---Lengte van een produkt
7---Afmeting van produkt
8---Aard van verpakking
9---Hoeveelheid in verpakking
10-- Van welke winkel komt het
11--Inkoop PRIJS van het produkt
12--Verkoop PRIJS van het produkt
Is dit mogelijk om deze eigenschappen te bewaren in een soort data bank
volgende stap
TOON A kategorie van het produkt dit met knoppen
vb:A1--HOUT
A2--zuivelprodukten er zullen wel meer knoppen nodig zijn
A3--drank
A4--Nieuwe kategorie
volgende stap
TOON B sub kategorie van het produkt
vb: A3 =DRANK De gebruiker heeft net de knop DRANK ingedrukt
B1--bier
B2--frisdrank
B3--Melk
B4--wijn
B5--Nieuwe kategorie
volgende stap
TOON C sub sub kategrie van het produkt
vb: B2 =FRISDRANK De gebruiker heeft net de knop FRISDRANK inge
C1--fanta in bliik
C2--fante in petfles 0.5 l
C3--cola petfles 2.5 l
C4--plat water 1L petfles
C5--Nieuw produkt
volgende stap
De gebruiker heeft zonet de knop cola petfles 2.5 l ingedrukt dus C3
TOON eigenschappen van het gekozen produkt
Zie INPUT eigenschappen van het produkt aan het begin van het programma
volgende stap
INPUT was deze keuze juist??? JA/NEEN
INDIEN JA GA VERDER BIJ NEEN KEER TERUG NAAR BEGIN
De gebruiker heeft JA ingedrukt ga verder de volgende stap
Indien NEEN keer terug naar begin
De gebruiker had JA ingedrukt dus verder gaan
volgende stap
VRAAG Hoeveel eenheidsverpakkingen heeft U nodig
INPUT Uw aantal = a variabele
Zet deze keuze in mijn winkelwagen
TOON het gekozen produkt
vb:= aantal---korte omschrijving produkt--eenheids prijs--TOTAAL
5 ghkghgkkhhkkhk 123 615
volgende stap
VRAAG aan de gebruiker HEEFT u nog een produkt nodig JA/NEEN
indien JA ga terug naar begin
De gebruiker heeft NEEN ingedrukt dus
LAAT de volledige lijst van uw winkelwagen zien
vb:= aantal---korte omschrijving produkt--eenheids prijs--TOTAAL
A 4 ghkhghghkhhk 2 8
B 3 hkkhkkkkk 3 9
volgende stap
VRAAG waren deze keuzes juist JA/NEEN
De gebruiker heeft JA KNOP ingedrukt
PRINT DE WINKELWAGEN OP PAPIERen TEL alles op
TOON na deze opdracht en wis alle variabelen voor een nieuwe klant
De gebuiker heeft NEEN ingedrukt
INPUT welk getal in de winkel wagen is niet juist
De gebruiker heeft B ingedrukt
CLS alle variabelen en ga terug naar begin van programma

OEF DIT was en hele boterham volgens mij is dit juist mocht ik toch iets
over het hoofd gezien te hebben mag u het verbeteren

met dank als u mij hierbij wil helpen met kleine voorbeeldjes dat ik dan zelf kan uitbreiden
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » di aug 28, 2007 9:16 pm

Dit wordt een hele kluif voor jouw.
Heb je al een begin?


Code: Selecteer alles
'Test programma PC Kassa

nomainwin
confirm "Wil U een nieuw produkt ingeven" ;antw1$
if antw1$ = "yes" then [scherm1]
if antw1$ = "no"then  [scherm2]
wait


'hier volgt scherm bestaand produkt
[scherm1]
'Form created with the help of Freeform 3 v05-15-07
'Generated on Aug 28, 2007 at 22:07:48



[setup.main.Window]

    '-----Begin code for #main

    nomainwin
    WindowWidth = 550
    WindowHeight = 410
    UpperLeftX=int((DisplayWidth-WindowWidth)/2)
    UpperLeftY=int((DisplayHeight-WindowHeight)/2)


    MENU #main, "HOUT", "Houtsoort1", [branchLabel], "Houtsoort2", [branchLabel2]
    MENU #main, "ZUIVEL", "Zuivelprodukt1", [branchLabel3], "Zuivelprodukt12", [branchLabel4]
    MENU #main, "DRANK", "Drank1", [branchLabel], "Drank2", [branchLabel2]
    open "Eerste scherm" for window as #main
    print #main, "font ms_sans_serif 10"
    print #main, "trapclose [quit.main]"


[main.inputLoop]   'wait here for input event
    wait

[quit.main] 'End the program
    close #main
    END


wait

[scherm2]
' Hier volgt nieuw produkt ingeven
' Dit ge deelte is voor de Boss
' Hier wordt een dbase gemaakt?




wait




Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Berichtdoor anthonio » wo aug 29, 2007 1:27 am

bwa hele kluif, ja/neen.
Het is een goede oefening om LB te leren kennen, en eenmaal je bezig bent gaat het altijd sneller vooruit dan je denkt (dit is bij mij toch altijd het geval). Dit natuurlijk als je alles van te voren af plant, wat mikadofazant (jezus hoe ben jij op die naam gekomen) al gedaan heeft.
Daarboven op komt nog eens dat hier iedereen gerust wil helpen bij eventuele problemen.
veel succes alleszins
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

VERBETERING deel 1 pc kassa

Berichtdoor mikadofazant » do aug 30, 2007 3:12 pm

Ik heb dit eerste deel eens getest maar het is nu al niet dat wat ik juist bedoelde ik dacht om de knoppen op een leeg scherm te tonen en niet bovenaan in de sttus balk met daarin de verschillende onderverdelingen maar wel op het scherm zelf .
EN DAN NOG DIT het eerste scherm altijd blanco maken na een input van een knop en niet steeds opnieuw een nieuw klein scherm tonen maar altijd op hetzelfde scherm blijven werken
Is dit te doen het voorstel van jouw het is al iets maar nog niet dat wat ik bedoelde zo zie je maar dat vele mensen vele ideën hebben en altijd komt er iets nieuws uit de bus

bedankt voor het zo snelle antwoord
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

handleiding over lbasiq

Berichtdoor mikadofazant » do aug 30, 2007 3:38 pm

Bestaat er soms een handleiding ovr dit programma waar alle 280 denk ik toch verschillende codes uitgelegd staat met kleine voorbeeldjes zodat ik ook met zelfstudie hat wat beter onder de knie kan krijden ik heb ergens gelezen dat dit bestaat voor lb 4 zo ja waar kan ik het verkrijgen want met enkel de code zonder uitleg ben je toch niet veel voor een beginnen

Dit zou mij een heel stuk vooruit kunnen helpen bedankt
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Re: VERBETERING deel 1 pc kassa

Berichtdoor Gordon » do aug 30, 2007 8:28 pm

mikadofazant schreef:Ik heb dit eerste deel eens getest maar het is nu al niet dat wat ik juist bedoelde ik dacht om de knoppen op een leeg scherm te tonen en niet bovenaan in de sttus balk met daarin de verschillende onderverdelingen maar wel op het scherm zelf .
EN DAN NOG DIT het eerste scherm altijd blanco maken na een input van een knop en niet steeds opnieuw een nieuw klein scherm tonen maar altijd op hetzelfde scherm blijven werken
Is dit te doen het voorstel van jouw het is al iets maar nog niet dat wat ik bedoelde zo zie je maar dat vele mensen vele ideën hebben en altijd komt er iets nieuws uit de bus

bedankt voor het zo snelle antwoord


Hmmm .... ik heb een idee.
Misschien kun je met Freeform laten zien hoe jouw
vensters eruit moeten zien.

1. Run freeform (de laatste versie als je die hebt,
zoniet gewoon de LB versie)
2. Stel enkele vensters samen.
3. Kopieer de code naar LB
4. Stuur de code hier... dan zien wij jouw idee.

Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Re: handleiding over lbasiq

Berichtdoor Gordon » do aug 30, 2007 8:32 pm

mikadofazant schreef:Bestaat er soms een handleiding ovr dit programma waar alle 280 denk ik toch verschillende codes uitgelegd staat met kleine voorbeeldjes zodat ik ook met zelfstudie hat wat beter onder de knie kan krijden ik heb ergens gelezen dat dit bestaat voor lb 4 zo ja waar kan ik het verkrijgen want met enkel de code zonder uitleg ben je toch niet veel voor een beginnen

Dit zou mij een heel stuk vooruit kunnen helpen bedankt


Ik ben bezig grote delen van de handleiding in het
Nederlands te vertalen. De LB handleiding heeft ook een
instructie deel. Alle commando's met korte voorbeeld listings.
Kijk ook eens op de LibertyBASIC website.

Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Berichtdoor Abcott » do aug 30, 2007 9:18 pm

Mikado,

Gordon bedoelt misschien iets dergelijks?
Code: Selecteer alles
'Form created with the help of Freeform 3 v05-15-07
'Generated on Aug 30, 2007 at 22:05:19


[setup.main.Window]

    '-----Begin code for #main

    'nomainwin
    WindowWidth = 550
    WindowHeight = 410
    UpperLeftX=int((DisplayWidth-WindowWidth)/2)
    UpperLeftY=int((DisplayHeight-WindowHeight)/2)


    '-----Begin GUI objects code

    statictext #main.statictext1, "HOUT",   5,   5,  40,  25
    statictext #main.statictext2, "ZUIVEL", 128,   1,  47,  25
    statictext #main.statictext3, "DRANK", 258,   3,  48,  25
    statictext #main.statictext4, "VERVEN", 403,   3,  57,  25
    combobox #main.combobox1, array1$(, [combobox1DoubleClick],    3,  26, 100, 100
    combobox #main.combobox2, array2$(, [combobox2DoubleClick],  128,  26, 100, 100
    combobox #main.combobox3, array3$(, [combobox3DoubleClick],  260,  26, 100, 100
    combobox #main.combobox4, array4$(, [combobox4DoubleClick],  403,  27, 100, 100
    button #main.button1,"Nieuwe Invoer",[button1Click], UL, 409, 331,  96,  25

    array1$(1) = "Vuren"
    array1$(2) = "Grenen"
    array1$(3) = "Mahony"

    array2$(1) = "Melk"
    array2$(2) = "Yoghurt"
    array2$(3) = "Karnemelk"

    array3$(1) = "Cola"
    array3$(2) = "Pepsi"
    array3$(3) = "Fruitie"

    array4$(1) = "Beitsen"
    array4$(2) = "Grondverf"
    array4$(3) = "Hoogglans"





    '-----End GUI objects code
    open "untitled" for window as #main
    print #main, "font ms_sans_serif 10"
    print #main, "trapclose [quit.main]"



[main.inputLoop]   'wait here for input event
    wait

[quit.main] 'End the program
    close #main
    END



[combobox1DoubleClick]   'Perform action for the combobox named 'combobox1'

     #main.combobox1, "selection? selected$"
    print "aha nu documentatie van ";selected$;" tonen"
    'bijv een listbox met alle sub sub kategorieen
    'Insert your own code here

    wait



[combobox2DoubleClick]   'Perform action for the combobox named 'combobox2'
     #main.combobox2, "selection? selected$"
print "aha nu documentatie van ";selected$;" tonen"
    'Insert your own code here

    wait



[combobox3DoubleClick]   'Perform action for the combobox named 'combobox3'
     #main.combobox3, "selection? selected$"
print "aha nu documentatie van ";selected$;" tonen"
    'Insert your own code here

    wait



[combobox4DoubleClick]   'Perform action for the combobox named 'combobox4'
     #main.combobox4, "selection? selected$"
print "aha nu documentatie van ";selected$;" tonen"
    'Insert your own code here

    wait



[button1Click]   'Perform action for the button named 'button1'

    'Insert your own code here

    wait




Abcott
Avatar gebruiker
Abcott
 
Berichten: 115
Geregistreerd: wo mei 25, 2005 9:58 pm

NIET SLECHT LAATSTE VOORSTEL

Berichtdoor mikadofazant » za sep 01, 2007 7:27 pm

Niet slecht dat laatste voorstel ik dacht er namelijk nog anders over maar dit voorstel is zeker niet slecht daar had ik ook niet aan gedacht maar je moet na de input van na keuze gemaakt ook naa volgende sub kategorie nog gaan en hetzelfde scherm waar je nu bezig bent dit volledig wissen maken dus blanco maken en de nieuwe knoppen tonen

hoe kan ik die code van freeform naar lberty copieren dik denk dat mijn computer een foutmeldeng dan heeft
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

nogmaals getest

Berichtdoor mikadofazant » za sep 01, 2007 7:35 pm

De gebruiker mag maar 1 keuze kunnen maken bij die suc kategories en niet overall een knop indrukken dus na het indrukken moet er direkt naar de volgende opdracht gaan zo zie je maar dat er zeer vlug overal snel foutjes kunnen optreden
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » zo sep 02, 2007 12:44 pm

Hallo MikadoFazant,

Een venster kun je niet wissen met een simpel commando.
Alleen controls (de elementen als buttons, listbox, etc.) kun je wissen.
Als je een venster wilt wissen zou je 2 dingen kunnen doen.
1. Maak in het venster een control (graphicbox bijv.) die even groot is
als je venster en wis het control met "cls" als dat kan.
2. Je kunt wel een venster sluiten. Dan is je venster weg en alle controls erin.
Daarna moet je het venster opnieuw (met de controls erbij) openen.

Je kunt ook steeds een venster sluiten en een nieuw venster openen.

Freeform is niet zonder bugs. Ik gebruik de WORKSHOP van Alyce, maar
die is niet gratis (shareware). De laatste versie van Freeform is van mei 2007.
Maar de bugs waar ik het over heb, kom je normaliter niet tegen
als je Freeform gebruikt. Als je een bug tegen komt, willen wij dat
weten, want dan debuggen we Freeform. De listing is OPEN SOURCE.

-Maak een FORM (venster) met Freeform.
-Kies OUTPUT in de menubalk en daarna PRODUCE CODE + OUTLINE

De listing staat nu op het klembord.
Sluit Freeform af en Open LB met een lege nieuwe pagina.
Doe nu CTRL + V (dat is plakken) en je listing staat in LB.

Gordon.
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

HET LOTTO SPEL VRAAG

Berichtdoor mikadofazant » zo sep 02, 2007 3:03 pm

Ik heb mij eens aan het programeren gezet van de eerste les over het lotto spel dat ken je wel is dit programma juist ???
Maar ik heb de indruk dat de RND maar tot 10 gaat en niet tot 42 hoe kan je dit oplossen


print " HET LOTTO SPEL "
[getal1]
cls
getal1 = INT (RND(42)*10)+1
if getal1>42 then goto [getal1]
print getal1
[getal2]
getal2 = INT (RND(42)*10)+1
if getal2>42 then goto [getal2]
if getal2 = getal1 then goto [getal2]
print getal2
[getal3]
getal3 = INT (RND(42)*10)+1
if getal3>42 then goto [getal3]
if getal3 = getal1 then goto [getal3]
if getal3 = getal2 then goto [getal3]
print getal3
[getal4]
getal4 = INT (RND(42)*10)+1
if getal4>42 then goto [getal4]
if getal4 = getal1 then goto [getal4]
if getal4 = getal2 then goto [getal4]
if getal4 = getal3 then goto [getal4]
print getal4
[getal5]
getal5 = INT (RND(42)*10)+1
if getal5>42 then goto [getal5]
if getal5 = getal1 then goto [getal5]
if getal5 = getal2 then goto [getal5]
if getal5 = getal3 then goto [getal5]
if getal5 = getal4 then goto [getal5]
print getal5
[getal6]
getal6 = INT (RND(42)*10)+1
if getal6>42 then goto [getal6]
if getal6 = getal1 then goto [getal6]
if getal6 = getal2 then goto [getal6]
if getal6 = getal3 then goto [getal6]
if getal6 = getal4 then goto [getal6]
if getal6 = getal5 then goto [getal6]
print getal6
print""
print" wilt u nog 6 getallen - ( y = ja ----- n = neen )";
input antwoord$
if antwoord$ = "y" then goto [getal1]
if antwoord$ = "n" then goto [end]
[end] cls
print" wilt u toch opnieuw 6 getallen - ( y = ja ----- n = neen )";
input antwoord2$
if antwoord2$ = "y" then goto [getal1]
if antwoord2$ = "n" then goto [fin]
[fin] cls
print""
print""
print""
print""
print " DIT IS HET EINDE DANK U TE SPELEN "
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » zo sep 02, 2007 3:19 pm

Oef ... ik heb de functie RND( helaas nog niet vertaald.
De "R" staat achter in het alfabet.

RND(0) of RND(8) of RND(46) geeft altijd een getal
tussen 0 en 1.

Wil je een getal tussen 1 en 46 neem dan
RND(0)*46 en dan weer de INT( functie daarvan dan krijg je getallen
tussen 0 en 46 (gehele getallen door de INT() functie

Dus:
INT(RND(0)*46)

Nu nog 1 erbij optellen dan heb je ze tussen 1 en 46

INT(RND(0)*46)+1

Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

JULLIE ZIJN VLUG ZEG

Berichtdoor mikadofazant » zo sep 02, 2007 3:44 pm

IK DACHT het anders op te lossen inplaats van getal6 = INT (RND(42)*10)+1 heb ik eens gebruikt het schijnt te werken maar weet niet of het juist is getal6 = INT (RND(42)*100)+1 dus * 100 inplaats van *10
maar goed ik zal uw voorstel maar gebruiken zeker dat zal waarschijnlijk beter zijn

dank
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Leren programmeren met Liberty BASIC

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron