LEREN & programma schrijven stap voor stap ik ben een be

Cursussen, tutorials
Plaats hier uw bijdrage.

LEREN & programma schrijven stap voor stap ik ben een be

Berichtdoor mikadofazant » zo aug 12, 2007 1:30 pm

IIk ben eigenlijk nog geen stap verder graag zou ik leren programmeren stap voor stap het programma zelf staat al op mijn computer wie kan mij af en toe wat verder helpen u kan mij ook een mail sturen
luc-r-heftruck@lycos.nl
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » zo aug 12, 2007 2:12 pm

Hallo MikadoFazant,

Welk programma bedoel je?
Bedoel je dat je voor alsnog alleen Liberty BASIC
of Just BASIC hebt gedownload en hebt geinstalleerd, of
heb je problemen met te begrijpen hoe een specifieke listing
van een programma werkt?

Nadat LB geinstalleerd is kun je eigen programma's
invoeren en runnen.

De eerste handelingen staan hier.
http://www.libertybasic.nl/viewtopic.php?t=56

Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Berichtdoor Gordon » zo aug 12, 2007 2:50 pm

Hallo MikadoFazant,

Ik ga ervan uit dat BASIC voor jouw niet onbekend is.
Wat voor programma heb je ingeladen?

Laat je een stukje listing zien?
Wij kunnen hier elke listing uitleggen.
(Ja zelfs in elke BASIC)

De meeste opnieuw-starters hebben QBASIC voor het
laatst in handen gehad. Dat kunnen we hier ook converteren.

Laat eens wat code zien?

Gordon.
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

LIBERTY BASIC

Berichtdoor mikadofazant » zo aug 12, 2007 7:29 pm

HET IS EIGENLIJK liberty basic dat ik zou willen leren maar heb ze nu alle twee geprogrameert just basic en liberty basic het openen van een file dat heb ik al door maar de codes begrijpen nog niet

Code: Selecteer alles
    open "graphics" for graphics as #graph
    print #graph, "down";
    print #graph, "font courier_new 8";
    print #graph, "place 10 15";
    print #graph, "\courier new";

    print #graph, "font courier_new 12 italic";
    print #graph, "place 10 35";
    print #graph, "\courier new italic";

    print #graph, "font times_new_roman 16 bold italic";
    print #graph, "place 10 65";
    print #graph, "\times new roman bold italic";

    print #graph, "font ariel 18 underscore";
    print #graph, "place 10 90";
    print #graph, "\ariel underscore";

    print #graph, "flush";

    input r$


dit is een file dat ik geopend heb als vb

indien u later nog eens tijd hebt graag meer uitleg over de codes
daarom niet van dit voorbeeld maar van de meest gebruikte codes
om te starten
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » zo aug 12, 2007 9:07 pm

Ik herschrijf enkele delen.

Code: Selecteer alles
    open "graphics voorbeeld" for graphics as #graph


Afbeelding

Hiermee open je een venster met opschrift (caption)
"graphics voorbeeld"
Dit venster heeft een handle #graph
Telkens als je iets in dit venster doen wilt, moet je
starten met #graph en dan volgt je commando

Code: Selecteer alles
#graph "down"

Hiermee zeg je dat je de tekenpen neer (op papier) moet zetten

Code: Selecteer alles
#graph "font courier_new 8"

Houdt in dat je het Courier New lettertype wilt gebruiken.
8 betekent dat je wilt dat de lettergrootte 8 pixels moet zijn.

Code: Selecteer alles
#graph "place 10 15"

houdt in dat je de pen nu op positie x = 10 y = 15 plaatst.

Code: Selecteer alles
#graph "\ voorbeeld tekst"

doet de tekst "voorbeeld tekst" nu verschijnen in het
venster op positie 10 15 in lettertype courier nieuw grootte 8

Gordon

Hier volgt de aangepaste versie
Code: Selecteer alles
    open "graphics" for graphics as #graph

    #graph  "down"
    #graph  "font courier_new 8"
    #graph  "place 10 15"
    #graph  "\courier new"

    #graph  "font courier_new 12 italic"
    #graph  "place 10 35"
    #graph  "\courier new italic"

    #graph  "font times_new_roman 16 bold italic"
    #graph  "place 10 65"
    #graph  "\times new roman bold italic"

    #graph  "font ariel 18 underscore"
    #graph  "place 10 90"
    #graph  "\ariel underscore"

    #graph  "flush"

    wait
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Berichtdoor Abcott » zo aug 12, 2007 9:38 pm

Hallo,

Hier blijkt weer dat de helpfile van LB ondoorgrondelijk is.

Het probleem van meneer Mikado ligt in de keuze van het venster.
Zijn programmavoorbeeld wordt meegeleverd met LB,
maar het programma is uit de tijd van LB versie 2 en is nooit aangepast.

Als een programmeur een graphics venster opent, dat gaat Windows
en ook LB ervan uit dat er nu plaatjes (sprites) enz. gebruikt
zullen worden.

Lees daarom in de helpfile eerst alles over het openen van vensters,
met name over de grafische vensters GRAPHICS met _NSB_NF_FS enz.
(HELP - Inhoudsopgave - OPEN)

Lees daarna alles over Graphics commands
(HELP - Inhoudsopgave - Graphics Commands)

Succes en vooral welkom in deze wonderlijke wereld
van programmeurs.

Abcott
Avatar gebruiker
Abcott
 
Berichten: 115
Geregistreerd: wo mei 25, 2005 9:58 pm

Berichtdoor anthonio » ma aug 13, 2007 10:41 am

hier een paar codes die je alvast op weg zullen helpen:

-Nomainwin = Als je dit niet gebruikt opent LB een wit schermpje waarin je met het commando print gegevens kan laten tonen.
Kort voorbeeld hierop.

Code: Selecteer alles
print "hello"


Code: Selecteer alles
nomainwin
print "hello"


Zie je het verschil?

- open "test" for window as #main

open wil zeggen dat je iets wilt openen, "test" is hier de naam dat links boven in het scherm zal verschijnen.
for window = wil zeggen dat je het type window wilt gebruiken (zie helpfile: window types voor meer uitleg hierom trend.
as #main = is de naame die jij aan je window geeft (dit mag ook #1 of #test, maakt niet uit zolang er maar # voorstaat en het uit 1 woord, letter bestaat.

- typ in de helpfile "Controls - Menus, Buttons, Etc." hier krijg je een overzicht hoe je verschillende controls in je programma kan verwerken.
Als je op het desbetreffende control duwt, wordt je naar die pagina gestuurd met een heleboel uitleg.
De eerste lijn legt dan uit hoe je deze moet gebruiken.
bv: TEXTBOX #handle.ext, xpos, ypos, wide, hight

textbox = wil zeggen dat je een textbox wil gebruiken
#handle.ext = is de naam die je aan je window geeft (#handle moet hetzelfde zijn als bij "open "test" for window as #main", in dit gevoel moet dit dus #main zijn, ".ext" wil zeggen dat je dit kan opsplitten in een subgroep, vb: #main.textbox1 of #main.tekstbox1.
xpos = is de positie van bovenaan het scherm gerekend, vb: 10 wil zeggen dat die tekstbox 10pixels naar beneden zal staat.
ypos = zelfde als voor xpos maar dan naar rechts
wide en hight, spreken voor zichzelf denk ik. De breedte en wijte van je scherm.

dus compleet word dit:

textbox #main.tekstbox1, 10, 20, 100, 30

nu als je die tekstbox wil gebruiken moeten we even teruggaan naar het bovengaande.

dit word dan.

Code: Selecteer alles
nomainwin 'mag ook weggelaten worden

textbox #main.tekstbox1, 10, 20, 100, 30
open "tekstbox" for window as #main
wait 'dit commando zorgt ervoor dat het programma stopt als je dit niet doet, dan ga je een foutmelding krijgen


Test zelf maar wat zaken uit met de rest van de controls, heb je vragen stel ze gerust.
Eenmaal je dit een beetje doorworsteld hebt zal je zien dat de rest ook wel vlotter zal gaan.
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

BEDANKT VOOR de uitleg

Berichtdoor mikadofazant » wo aug 15, 2007 2:53 pm

bedankt voor de uitleg die heb gekregen ik ga dit nu eens allemaal testen en wat inoefenen dit is begrijpelijke uitleg nog een paar vraagjes ik ben een beginner hoe zit het met het nummeren van de lijnen voor de goto en of if en then ilse commandos hier zou ik ook wel een woordje uitleg over willen hebben eigenlijk is het mijn bedoeling om later een eenvoudige pc kassa te willen programeren en ze dan altijd maaruit te breiden is dit te doen in lb ook heb ik nog wat vragen over knoppen met de tekst erin en een knop een waarde te geven

bedankt voor diegene die mij daar af en mee wil helpen tot de volgend keer
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » wo aug 15, 2007 8:01 pm

De uitleg van IF THEN ELSE komt nog.

Regelnummers:

Regelnummers zijn optioneel.
Het is niet gebruikelijk die te gebruiken, omdat ze geen echte
regelnummers zijn..maar door LB als labels (etiketten)
worden beschouwd.

Code: Selecteer alles
30 print "h";
10 print "a";
4   print "l";
print "l";
1 print "o"

geeft
hallo


De regelnummers worden dus gewoon als "labels" beschouwd.
Het Engelse woord "label" zou je kunnen vertalen met (etiket).

In Liberty BASIC geef je een label aan door rechte haakjes om een
woord zonder spaties te plaatsen.
[labels]
[qweRTY]
[3re5yguid]

enz .

Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Berichtdoor Abcott » wo aug 15, 2007 9:17 pm

Is de tutorial (in het Nederlands) misschien een idee?
Het is hier te downloaden

http://www.libertybasic.nl/viewtopic.php?t=50

Het geeft een redelijke start.
Gordon deed zijn best, maar hij vergat enkele paragrafen
te vertalen.

Succes.

Abcott
Avatar gebruiker
Abcott
 
Berichten: 115
Geregistreerd: wo mei 25, 2005 9:58 pm

Re: BEDANKT VOOR de uitleg

Berichtdoor anthonio » do aug 16, 2007 1:21 am

mikadofazant schreef:ook heb ik nog wat vragen over knoppen met de tekst erin en een knop een waarde te geven


de theorie:

BUTTON #handle.ext, "label", returnVar, corner, x, y {, width, height}

#handle = the handle van je window
.ext = dien je te gebruiken als je bv de tekst in de knop wil veranderen (een goede gewoonte is om dit voor knoppen altijd te specifieren)
"label" = de tekst die in de knop verschijnt
corner = dient één van de volgende zaken te zijn (UL, UR, LL of LR)
UL = links boven
UR = rechts boven
LL = links onder
LR = rechts onder
bij mijn weten gebruik je bijna altijd UL
x = afstand van het venster (links te beginnen)
y = afstand van het venster (boven te beginnen)
width = de breedte van de knop (niet noodzakelijk)
height = de hoogte van de knop (niet noodzakelijk)

De praktijk (een voorbeeld dus):
Code: Selecteer alles
nomainwin
WindowWidth = 200 'de breedte van het venster
WindowHeight = 100 'de hoogte van het venster

button #main.voorbeeldknop, "Voorbeeld tekst", [DeActieVanDeKnop], UL, 10, 10
open "Voorbeeld" for window as #main
#main, "trapclose [Sluiten]"
wait

[DeActieVanDeKnop]

notice "Je eerste actieknop"
wait

[Sluiten]

close #main
end


Een klein beetje extra uitleg.
De nomainwin heb ik al es uitgelegd dus hier ga ik niet op ingaan.
#main, "trapclose [Sluiten]" => deze lijn zorgt ervoor dat je je venster kan sluiten door middel van het X icoontje rechts boven in je venster.
close #main zorgt ervoor dat je #main sluit.
end zorgt ervoor dat je het programma sluit.
Als je "end" niet zou gebruiken dan runt je programma eigenlijk nog in de achtergrond, ook al is dit niet zichtbaar.

ik hoop dat het verstaanbaar uitgelegd is.
Natuurlijk, oefening baart kunst en met zelf wat te experimenteren leer je nog het meest.

Heb je nog vragen, stel ze gerust.

Anthonio
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

BEDANKT VOOR DE UITLEG TOT HIERTOE

Berichtdoor mikadofazant » do aug 16, 2007 8:32 pm

BEDANKT voor de uitleg tot hiertoe ik heb nu de lessen PROGRAMMEREN VOOR BEGINNERS gedownlod ben nu wel een heel tijdje zoet om alles eens te leren en te kunen begrijpen ik zal wel een tijdje afwezig zijn


bedankt voor jullie uitleg ik zal later nog wel eens terug komen inverband met het programeren van een computerkassa daar ga ik voor
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » do aug 16, 2007 11:05 pm

MikadoFazant,

Ik heb intussen de delen
BUTTON
BMPBUTTON
uit de helpfile reeds op de website
http://www.libertybasic.nl/index1.html staan.

Succes en vooral veel plezier met Liberty BASIC.

Wij gaan hier verder dus blijf ons tot maar geregeld bezoeken
en met vragen bestoken.

Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

KNOPPEN mikadofazant

Berichtdoor mikadofazant » zo aug 26, 2007 3:01 pm

hoe zet je verschillende knoppen op één scherm en veeg je hetzelfde scherm blanco met cls zodat je op hetzelfde scherm kan nieuwe acties programeren dit zal ik nodig hebben voor de pc kassa
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Re: KNOPPEN mikadofazant

Berichtdoor Gordon » zo aug 26, 2007 5:06 pm

mikadofazant schreef:hoe zet je verschillende knoppen op één scherm en veeg je hetzelfde scherm blanco met cls zodat je op hetzelfde scherm kan nieuwe acties programeren dit zal ik nodig hebben voor de pc kassa


Hmmm.... dan kan op 1001 manieren.

1. Hoe zet je verschillende knoppen op één scherm...
Door ze allemaal te definieren voordat je het scherm (venster) opent.
Natuurlijk hangt het ervan af wat voor venster je opent.
(Window, Graphic,Dialog)

2. en veeg je hetzelfde venster schoon met CLS.
Dat gaat niet met CLS. Je kunt het hele venster afsluiten,
dan zijn je knoppen ook weg, of je kunt je venster laten staan en
de knoppen wegdoen met HIDE.

3.Zodat je in hetzelfde venster nieuwe aktie's kunt programmeren...
Die akties moeten vooraf reeds geprogrammeerd zijn... ik bedoel,
de controls moet je altijd voor het openen van een venster klaar hebben.
Controls die nog niet mogen verschijnen zet je met HIDE weg en
je laat ze met SHOW verschijnen

Misschien kun je al wat laten zien?

Gordon.
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Volgende

Keer terug naar Leren programmeren met Liberty BASIC

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron