GRAAG ZOU IK LEREN PROGRAMEREN IN LIBERTY BASIC

Cursussen, tutorials
Plaats hier uw bijdrage.

GRAAG ZOU IK LEREN PROGRAMEREN IN LIBERTY BASIC

Berichtdoor mikadofazant » do aug 09, 2007 3:10 pm

Wie kan mij stap voor stap leren programeren in liberty basic liefst in het nederlands maar het mag ook in het frans ik heb vroeger in mijn jonge jaran al geprogrameert in basic in ms dos dat ging toen tamelijk goed ik zou stap voorstap de draad terug opnemen in liberty basic.

dank bij voorbaat
mail luc-r-heftruck@lycos.nl
Laatst bijgewerkt door mikadofazant op do aug 16, 2007 6:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » do aug 09, 2007 7:51 pm

Hallo MikadoFazant,

Welkom hier.
Alle vragen en problemen met Liberty BASIC proberen we hier
zo snel mogelijk te beantwoorden.

Als je reeds eerder geprogrammeerd hebt, dan zul je versteld staan
hoe snel je verder kunt met LB.

LB kent in totaal 280 commando's.
Daarvan zijn 89 overgenomen uit BASIC (IF THEN ELSE
PRINT enz)
Van de 191 overblijvende commando's kun je de helft raden
omdat ze gaan over het maken van vensters en controle
van de muis. Ook zijn er 24 nieuwe sprite commando's.

Ga eens naar http://www.libertybasic.nl/index1.html
en bewonder alle commando's van LB in het Nederlands.

Ik hoop dat je het hier leuk zult vinden.

Gordon.
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Berichtdoor Abcott » do aug 09, 2007 8:11 pm

Hoi,

Heb je Nederlandse vertaling van de Tutorial al gedownload?
Er is ook een forum in het Frans.

Abcott
Avatar gebruiker
Abcott
 
Berichten: 115
Geregistreerd: wo mei 25, 2005 9:58 pm

Berichtdoor Gordon » vr aug 10, 2007 4:21 pm

Probeer ook http://www.libertybasic.com/videos.html

Dat zijn instructie video's. Helaas in het Engels.

Gordon
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Berichtdoor anthonio » vr aug 10, 2007 6:26 pm

welkom mikadofazant (lol, wat een naam).

Welkom bij LB.
Naast de helpfiles zou ik ook eens aanraden om de meegeleverde .bas files eens te open en de code eens rustig doorkijken (run daarna het prog en kijk wat het doet).
En onthou, wat je zelf leert, onthou je beter dan iets wat je copy/paste.
Tot slot, begrijp je een code niet, post hem en we helpen je erdoorheen.

anthonio
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

BINGO lotto spel is af volgens mij maar nu............

Berichtdoor mikadofazant » wo sep 05, 2007 7:41 pm

Volgens mij is het lotto spel nu af voorlopig toch maar nu zou ik het grafisch wat mooier willen inkleden

[getal1]
cls
print " wilt u stoppen met spelen typ (F I N) is einde typ (S P E L E N) is nog eens spelen"
input antwoord5$
if antwoord5$ = "fin" then goto [fin]
if antwoord5$ = "spelen" then goto [spelen]
[spelen]
print " HET LOTTO SPEL "
print""
print " wilt u 6 getallen intypen voor te hokken typ ja in"
print " of dat de computer 6 getallen kiest typ ok in "
print " (ja=6 getallen voor te hokken -- ok=computer kiest 6 getallen ) "
print" Uw antwoord = ";
input antwoord4$
if antwoord4$ = "ok" then goto [verder4]
if antwoord4$ = "ja" then goto [6getalleninvoeren]
[verder4]
cls
print " HET LOTTO SPEL "
print""
[verder1]
[verder2]
getal1 = INT (RND(0)*42)+1
if getal1>42 then goto [getal1]
print" ";
print getal1
[getal2]
getal2 = INT (RND(0)*42)+1
if getal2>42 then goto [getal2]
if getal2 = getal1 then goto [getal2]
print" ";
print getal2
[getal3]
getal3 = INT (RND(0)*42)+1
if getal3>42 then goto [getal3]
if getal3 = getal1 then goto [getal3]
if getal3 = getal2 then goto [getal3]
print" ";
print getal3
[getal4]
getal4 = INT (RND(0)*42)+1
if getal4>42 then goto [getal4]
if getal4 = getal1 then goto [getal4]
if getal4 = getal2 then goto [getal4]
if getal4 = getal3 then goto [getal4]
print" ";
print getal4
[getal5]
getal5 = INT (RND(0)*42)+1
if getal5>42 then goto [getal5]
if getal5 = getal1 then goto [getal5]
if getal5 = getal2 then goto [getal5]
if getal5 = getal3 then goto [getal5]
if getal5 = getal4 then goto [getal5]
print" ";
print getal5
[getal6]
getal6 = INT (RND(0)*42)+1
if getal6>42 then goto [getal6]
if getal6 = getal1 then goto [getal6]
if getal6 = getal2 then goto [getal6]
if getal6 = getal3 then goto [getal6]
if getal6 = getal4 then goto [getal6]
if getal6 = getal5 then goto [getal6]
print" ";
print getal6
if antwoord4$= "ja" then goto [kontrole6getallen]
if antwoord6getallen$ = "n" then goto [getal1]
[computerkiest6getallen]
if antwoord4$= "ja" then goto [kontrole6getallen]
print" wilt u nog 6 getallen - ( y = ja ----- n = neen )";
input antwoord$
if antwoord$ = "n" then goto [getal1]
if antwoord4$= "ok" then goto [verder4]
if antwoord$ = "y" then goto [verder4]
[verder]
if antwoord4$= "ja" then goto [kontrole6getallen]
print" wilt u 6 getallen intypen voor te hokken - ( y = ja -----n= neen )";
input antwoord6getallen$
if antwoord6getallen$ = "n" then goto [kontrole6getallen]
if antwoord6getallen$ = "y" then goto [6getalleninvoeren]
[6getalleninvoeren]
cls
print" u moet nu 6 getallen intypen voor te hokken"
input antwoord1
input antwoord2
input antwoord3
input antwoord4
input antwoord5
input antwoord6
if antwoord4$= "ja" then goto [verder4]
goto [verder1]
[typ6getallen]
[kontrole6getallen]
print""
print" kontrole van uw 6 ingetypte getallen"
print" ";
print getal1;" ";
print antwoord1;
print" ";
if getal1 = antwoord1 then print" bingo " else print " mis he poes "
print" ";
print getal2;" ";
print antwoord2;
print" ";
if getal2 = antwoord2 then print" bingo " else print " mis he poes "
print" ";
print getal3;" ";
print antwoord3;
print" ";
if getal3 = antwoord3 then print" bingo " else print " mis he poes "
print" ";
print getal4;" ";
print antwoord4;
print" ";
if getal4 = antwoord4 then print" bingo " else print " mis he poes "
print" ";
print getal5;" ";
print antwoord5;
print" ";
if getal5 = antwoord5 then print" bingo " else print " mis he poes "
print" ";
print getal6;" ";
print antwoord6;
print" ";
if getal6 = antwoord6 then print" bingo " else print " mis he poes "
if antwoord4$ = "ja" then [verder3]
[verder3]
print" wilt u opnieuw 6 getallen invoeren - ( y = ja ----- n = neen )";
input antwoord3$
if antwoord3$ = "y" then goto [6getalleninvoeren]
if antwoord3$ = "n" then goto [getal1]
[end]
cls
print" wilt u toch opnieuw 6 getallen - ( y = ja ----- n = neen )";
input antwoord2$
if antwoord2$ = "y" then goto [getal1]
if antwoord2$ = "n" then goto [fin]
[fin]
cls
print""
print""
print""
print""
print " DIT IS HET EINDE DANK U TE SPELEN "
end

ik zou voor te beginnen alle input lijnen door knoppen veranderen hoe kan ik dat eenvoudig oplossen want eerlijk van die materie heb ik nog niet veel kaas geheten

dan u voor het helpen programern
mikadofazant
 
Berichten: 22
Geregistreerd: di aug 07, 2007 4:48 pm

Berichtdoor Gordon » wo sep 05, 2007 9:44 pm

DE eenvoudigste vertaling van INPUT
is
PROMPT
Dus overal waar je INPUT vraagt, zou je in principe een
Prompt commando kunnen plaatsen.

En de eenvoudigste conversie van PRINT
is NOTICE, dus ook hier zou je overal PRINT door
notice kunnen vervangen.

Ik vind dergelijke programma's (met prompt en notice)
een eerste stap, maar meer ook niet.

Gordon.
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am


Keer terug naar Leren programmeren met Liberty BASIC

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron