Beep

Vragen en opmerkingen over Just BASIC en over RUNBASIC

Re: Beep

Berichtdoor hbh-tieltjes » do maart 26, 2009 8:41 pm

'Zoeken van priemgetallen uit een reeks getallen
cls:print time$()
for priem=999999999901 to 999999999999 step 2
for deler=3 to sqr(priem) step 2
if priem mod deler = 0 then exit for
next deler
if priem mod deler = 0 then [geenPriem]
'Hier: print #1, chr$(7)
print priem
'Hier: print #1, chr$(7)
[geenPriem]
next priem
print time$()
end
'Beste Anthonio wil je deze prog even afmaken.
'Zodat ik voor en na een priemgetal een Beep hoor.
'Ik weet niet welke regels op welke plaats moeten.
'Bvd gr. Herman
hbh-tieltjes
 
Berichten: 53
Geregistreerd: di nov 11, 2008 11:44 am

Re: Beep

Berichtdoor anthonio » vr maart 27, 2009 12:25 am

Beste herman,

Ik zeg altijd, wat jezelf doet, onthou je beter :mrgreen:
dus ik zal je ff in de goede richting duwen.

Deze code zet je in het begin van je programma (hier wordt de beep gecreerd)
Code: Selecteer alles
open "beep.bat" for output as #1
print #1, "@echo off"
print #1, "echo ";
print #1, chr$(7); chr$(7); chr$(7); chr$(7);
close #1


Indien je een beep wil horen roep je de volgende code op (in jouw geval is dit na elk priem getal, dus na print priem)
Code: Selecteer alles
run "beep.bat", hide


Indien je er niet aan uitgeraakt dan post ik hier wel de complete code.

groeten
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

Re: Beep

Berichtdoor hbh-tieltjes » vr maart 27, 2009 11:40 am

Beste Anthonio
Je hebt mij in de goede richting gebracht en het werkt.
Ik heb wel heelveel listings over getypt en af gekeken en daar van geleerd.
Het geluidje chr$(7) komt niet uit mijn luidsprekers maar uit de computerkast.
Hier is aan de voorkant een heel klein speakertje ingeboud.
Weet jij of dit speakertje voor meer tonen programmeerbaar is ?
Bedankt en gr. Herman
hbh-tieltjes
 
Berichten: 53
Geregistreerd: di nov 11, 2008 11:44 am

Re: Beep

Berichtdoor anthonio » vr maart 27, 2009 2:00 pm

Herman,

chr$(7) geeft in DOS de commando "BEL".
Die luidspreker in je computer kan bij mijn weten alleen die ene klank afspelen.
Het enige andere geluid dat je er uit zou kunnen krijgen is die beep maar dan zeer snel achter mekaar.
Dit produceert een iets irritanter geluid maar het komt op hetzelfde neer.

groeten.
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

Re: Beep

Berichtdoor hbh-tieltjes » vr maart 27, 2009 4:57 pm

Als we dan toch in DOS bezig zijn kunnen we dan ook andere funties gebruiken ?
Ik bedoel in dit geval het PLAY statement van QB.
Heeft er wel eens iemand met QB 7.1 bestanden in JB gerommelt ?
En wat is daarvan gekomen ?
gr. Herman
hbh-tieltjes
 
Berichten: 53
Geregistreerd: di nov 11, 2008 11:44 am

Re: Beep

Berichtdoor anthonio » vr maart 27, 2009 7:37 pm

Herman,

Wat doet het play-statement in QB?
Ik heb nooit gewerkt met QB vandaar.
Aan de andere kant.
Verdergaan in batch-programmeren is niet besteed aan dit forum.
Wat ik wel kan doen is je helpen met batchprogrammeren maar dan via PM (prive-berichten).

groeten.
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

Re: Beep

Berichtdoor Gordon » vr maart 27, 2009 10:13 pm

Hallo Herman,

De speaker kan vele verschillende klanken uitbrengen.
Code: Selecteer alles
    calldll #kernel32, "Beep", 790 As Long, 400 As Long, r As Long  'C
        calldll #kernel32, "Beep", 750 As Long, 400 As Long, r As Long  'B
        calldll #kernel32, "Beep", 670 As Long, 400 As Long, r As Long  'A
        calldll #kernel32, "Beep", 600 As Long, 400 As Long, r As Long  'G
        calldll #kernel32, "Beep", 540 As Long, 400 As Long, r As Long  'F
        calldll #kernel32, "Beep", 500 As Long, 400 As Long, r As Long  'E
        calldll #kernel32, "Beep", 450 As Long, 400 As Long, r As Long  'D
        calldll #kernel32, "Beep", 400 As Long, 400 As Long, r As Long  'C
        calldll #kernel32, "Beep", 370 As Long, 400 As Long, r As Long  'B
        calldll #kernel32, "Beep", 330 As Long, 400 As Long, r As Long  'A
        calldll #kernel32, "Beep", 300 As Long, 400 As Long, r As Long  'G
        calldll #kernel32, "Beep", 270 As Long, 400 As Long, r As Long  'F
        calldll #kernel32, "Beep", 250 As Long, 300 As Long, r As Long  'E


Maar je ziet het...... dat kun je niet met JB

Overigens, er was enkele jaren terug een uitdaging op het Amerikaanse LB forum.
Daarbij werd gevraagd om de beste simulatie van het PLAY commando van QBASIC.
Er zijn toentertijd ongeveer 7 verschillende (heel goede) simulaties van het PLAY commando
geschreven.

Gordon.
Avatar gebruiker
Gordon
Site Admin
 
Berichten: 684
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 12:50 am

Re: Beep

Berichtdoor hbh-tieltjes » za maart 28, 2009 1:07 pm

Voor Anthonio , Wat doet het play statement in QB
Het brengt een melodietje ten gehore aan de hand van een comandostring.
Sintax: PLAY stringuitdrukking , deze kan de volgende commando's bevatten.
1e:Octaaf-commando's,2e:Duur v/d noten,3e:Mode; is voor- of achtergrond muziek.
4e:Tempo-commando's,5e:Actervoegsels verhoogt-verlaagt noot met halve toon.
Kan 7 octaven spelen,84 verscillende tonen,64 verschillen van duur van tonen,64 tempo's
Je kunt dus wel stellen alles kan.
Als je het echt wil kan ik een voorbeeld sturen gr. Herman.
hbh-tieltjes
 
Berichten: 53
Geregistreerd: di nov 11, 2008 11:44 am

Re: Beep

Berichtdoor anthonio » zo maart 29, 2009 4:35 am

Ziet er behoorlijk ingewikkeld uit om te programmeren.
Is dat voorbeeld in JB/LB dat je hebt?

groeten.
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

Re: Beep

Berichtdoor hbh-tieltjes » zo maart 29, 2009 6:31 pm

Anthonio
Nee dat is een voorbeeld uit een boekje van QB toonladder in 7 verschillende octaven.
toonladder$="CDEFGAB"...Dit zijn de noten,dat kunnen ook nummers zijn van 0 t/m 84 waarbij 0=rust.
PLAY "L16"...Duur van de noten kan van 1 t/m 64
for i=0 to 6...De zeven octaven.
PLAY "0" + str$(i)...Is rust + betreffende octaaf
PLAY "X" + varptr$(toonladder$)...Dit voert de muziek-substring uit.
next i...volgende octaaf
Ik heb lang lang geleden zelf ook wel eens wat gedaan, maar het is tamelijk omslachtig.
Heb je zo een indruk ? gr. Herman
hbh-tieltjes
 
Berichten: 53
Geregistreerd: di nov 11, 2008 11:44 am

Re: Beep

Berichtdoor anthonio » zo maart 29, 2009 8:04 pm

Bedankt voor de uitleg herman.
Ik veronderstel dat iemand dit in LB toch al iets of wat heeft nagemaakt.
Ik ga een snuffelen op het amerikaanse forum.
Dual boot: Ubuntu 8.04 - WIndows XP SP2 (via VMware) - Windows Vista 32bit - Toshiba L40 - Dual Core @ 1,76GHz - 1GB RAM - 120GB HDD - VDSL Connection
Avatar gebruiker
anthonio
 
Berichten: 281
Geregistreerd: zo mei 20, 2007 9:58 pm

Vorige

Keer terug naar Just BASIC en RUNBASIC

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron