LibertyBASIC v5.0

Algemene Liberty BASIC discussiebord over Liberty Basic onderwerpen die nergens anders geplaatst kunnen worden

LibertyBASIC v5.0

Berichtdoor glpape » wo mei 02, 2012 8:36 pm

Na drie kwart jaar heb ik Liberty Basic weer opgepakt. En eens gekeken op het Community Forum voor nieuws over versie 5. En waarachtig, op 24 februari kondigde Carl Gundel aan dat "de volgende week" de alpha-testing zou beginnen. Enthousiast reacties van de vaste forum klanten ! Alyce Watson roept al helpers op voor een nieuw LbtyBAS-5 handbook in de vorm van een Wiki - en omdat we nog helemaal niets concreets van Lbty5 weten gaan we het schrijven voor v4.04, en dan later alles corrigeren wat straks anders moet.

Hier en daar zegt Carl iets over wat we mogen verwachten. Geheel nieuwe graphics, als ik het goed begrijp. Goed, zijn we misschien af van delSegment en Redraw en dat steeds flikkerende scherm. En Lbty wordt sneller. Ook goed. En ongeveer 80% van de API calls worden overbodig. Goed? Het is moeilijke materie en als je het bijna nooit gebruikt zul je het ook niet makkelijk leren. Anderzijds, we hebben het nu al weinig nodig en het is nu ook al moeilijk te leren.

Bemoedigend, "volgende week", klinkt lekker concreet. Maar dan zie ik ook op het Community Forum dat er nog een intense discussie is, in antwoord op de vraag van Carl welke "widgets" men in LB5 ingebouwd wil, en Carl antwoordt op bijna alles positief, het is mogelijk, of altans waarschijnlijk mogelijk, of op z'n minst deels mogelijk.

Dus ik begin te denken : hoever is Carl dan eindelijk nu ? En betekent alpha-testing wel inderdaad dat LB5 zo'n beetje af is ? Wat is alpha-testing ueberhaupt ? Ik wou dat ik het wist.

Vragen, vragen.
Liberty Basic v5.0, ik denk dat ik maar zoveel mogelijk heel gezond ga leven, dat ik het in elk geval nog mee mag maken.

Vr groet,

George Pape.
glpape

Re: LibertyBASIC v5.0

Berichtdoor ridick1 » ma jun 18, 2012 9:04 pm

Ikweet zeker dat jij weet wat een alphafase is. Maar toch: het is de eerste test fase waarbij een aantal copieen verstreket worden. Daarna komt beta, en dan komt bijv. V1.0 of dergelijke.

Ruben
ridick1

Berichtdoor Gordon » di jun 19, 2012 9:27 pm

Carl heeft nu beloofd dat hij "zijn hoed zal opeten" als LB5
niet voor het einde van deze maand in Alfa testfase gaat.

Nog even geduld.
Hij heeft nu reeds meer dan 186 test versies gemaakt.

Gordon
Gordon
Site Admin

Berichtdoor glpape » zo jun 24, 2012 2:00 pm

Ridick1 hallo,

Of ik wel weet wat alpha-testing is ? Ik had van beta-testing gehoord dus ik kon wel begrijpen dat alpha-testing een eerdere test fase is maar ik heb geen idee hoe de alpha test fase typisch wordt opgezet; en meer speciaal, ik heb dus weinig idee of alpha testing betekent dat LB5 nu echt dichtbij komt of dat ik er verstandig aan doe nog steeds geen optimisme te koesteren.
Het heeft wel heel lang geduurd al !

Dank voor je hulp in elk geval.

Ik zet vandaag iets op het forum over flicker-free graphics met gxGL. Ik stuur een korte demo + bmp toe aan wie er om vraagt want het forum accepteert vandaag weer eens geen bijlage.
Vroeger op het dorp mochten we op zondag niet fietsen - zou het zoiets zijn ?

Vr groet,

George Pape.
glpape

Keer terug naar Algemene mededelingenbord